Zo vinden meer klanten je zaak

Zoals verschenen op Linkedin 15 augustus 2019

Klanten vinden is uitdaging nummer één van de kleine en middelgrote ondernemingen, en daar gaan we je dan ook mee helpen. In deze blogserie over je digitale transformatie gaan we je alles leren over online gevonden worden, meer bereik creëren, van geïnteresseerde bezoekers klanten maken, een goede customer journey en je eigen meetbare funnel creëren om meer te verkopen. De serie is gebaseerd op de ervaring en feedback van bezoeken aan meer dan 100 ondernemers. Wil je meteen de hele serie? Dat kan en onderaan de blogpost vertellen we je hoe.

Meteen scoren met je gratis Google Business vermelding

Vandaag beginnen we met Google Mijn Bedrijf – de nieuwe gratis online “gele gids” en een must voor iedereen. Op het Work Smarter event van Teamleader haalde Jeroen De Wit van Teamleader een Europese studie aan waaruit namelijk blijkt dat meer klanten vinden uitdaging nr 1 is voor de KMO’s. De gouden formule om klanten te vinden is even eenvoudig als logisch: je moet je bereik vergroten, bij die potentiële groep interesse triggeren, zo nieuwe klanten werven en die vervolgens goed verwennen. Het boeiende aan de digitale wereld is dat je al die stappen perfect kan meten én verbeteren. Een heel eenvoudige en efficiënte manier om je bereik te vergroten is je Google Mijn Bedrijf account aanmaken en goed opzetten.

Klanten vinden is uitdaging nummer 1. Zorg er dus voor dat klanten jou vinden.

De zoekmachine van Google is vandaag meer dan ooit een sleutelspeler in het drijven van bezoekers naar je website. Gemiddeld komt 40 tot 80% van website bezoekers via Google. Als Digitale Expert gaan we wekelijks langs bij meerdere KMO’s en zelfstandigen om hen digitaal te versnellen en we gaan steeds na of de klant zijn Google My Business (of Google Mijn Bedrijf) al heeft opgezet. Die wordt intussen door steeds meer Googlers gebruikt én biedt heel wat bijkomende voordelen. Bovendien is het helemaal gratis. Voor zij die dat willen kan je er zelfs een (heel eenvoudige) website mee opzetten. Een must have dus met niets dan voordelen.

We leggen zodadelijk uit wat Google Mijn Bedrijf is en hoe je het opzet.

Eerst sommen we even de voordelen op:

  • je wordt beter gevonden, gemakkelijk honderden, zelfs duizenden zoekopdrachten per maand
  • de info die deze Googlers zien, zoals je website, telefoon nummer en openingsuren, stel je nu zelf in
  • je scoort zeer goed lokaal met de nieuwe zoekresultaten
  • reviews kan je nu bekijken en beantwoorden
  • statistieken en leuke mogelijke extra’s
  • als je wil kan je zelfs een eenvoudige website opzetten

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google is in juni 2014 gestart met Google My Business, hun manier om de belangrijkste informatie van bedrijven op een eenvoudige gestructureerde manier aan te bieden. Het is zoals de de gele gids die intussen (bijna) niemand meer gebruikt. De Google Mijn Bedrijf lijst daarentegen wordt steeds populairder. Je gebruikt hem wellicht zelf bijna elke dag. Als je bijvoorbeeld zoekt naar een restaurant, een verzekeraar, een bouwfirma of vele andere lokale bedrijven, zie je onderstaande lijst met de dichtstbijzijnde zaken eerst.

KBC Verzekeringen – Van Waes heeft in dit voorbeeld zijn Google My Business account nog niet geregistreerd. Google heeft zelf de informatie over die zaak opgezocht en de fiche aangemaakt. Iedere zaakvoerder kan zich melden als de rechtmatige eigenaar ofwel een nieuwe bedrijf aanmaken zodat je zelf je gegevens beheert en jouw zaak ook gemakkelijk gevonden en gebeld kan worden. Het aantal mensen dat op deze manier naar een zaak zoekt is gestaag gegroeid en intussen belangrijk geworden.

Aan de slag: zet deze informatie goed

Ga naar Google Mijn Bedrijf en klik “aan de slag”. Of je nu je Google Mijn Bedrijf account creëert, hem claimt, of alle informatie van je bestaande wil optimaliseren, zet onder de rubriek ‘Informatie’ volgende info juist:

  • Onder je naam kies je voor je categorie uit de lijst van mogelijkheden. Kies voor de belangrijkste of meest juiste, maar voeg zeker ook andere categoriën toe die bij je passen, zodat zoekers je ook daaronder vinden  
  • Servicegebied: kies bv. Vlaandere, België of laat dit open als je ook klanten uit alle windstreken van het buitenland hebt
  • Openingsuren: vul dit zeker in. Klanten zoeken naar die info om te weten of ze je kunnen contacteren. Voor een winkel of bedrijf zijn het de echte openingsuren. Als je als zelfstandige in hoofd- of bijberoep twijfelt, kies dan voor alle uren dat je telefonisch bereikbaar bent. Als er teveel mensen bellen kan je die eenvoudig aanpassen
  • Zet de contactgegevens en link naar je website zeker juist
  • Voeg tot slot foto’s toe. Vooral je Logo en Omslag foto zijn belangrijk. Voor de herkenbaarheid kan je bijvoorbeeld dezelfde foto’s nemen van je website en Facebook pagina.

Zie zo. Nu ben je klaar om gevonden te worden. Het werkt ook heel goed, dat zal je snel zien aan de hand van de maandelijkse mails die je van Google zal ontvangen. Die zal je zeggen hoeveel keer je passeerde in de zoekresultaten, hoeveel mensen op je telefoonnummer of adres geklikt hebben en hoeveel ze doorklikken naar je website. Onderstaande voorbeeld geeft de statistieken van een restaurant van één maand, dat via Google Mijn Bedrijf gevonden werd door net geen 17.000 Googlers, waarvan er 338 de website hebben bezocht en 196 gebeld hebben naar de zaak. Dat wil je niet laten liggen.

Het resultaat: sneller gevonden worden

Zo… je bereik is nu gratis vergroot. Het gaat al snel over honderd tot duizenden bezoekers per maand. Zo zet je meteen ook je eerste stap naar het meten van je bezoekers. En er is nog een belangrijk voordeel: je reviews opvolgen en beantwoorden. Sterker nog, vraag gerust aan tevreden klanten om een Google Review na te laten en te schrijven. Reviews in het algemeen worden veel bekeken, sterk geapprecieerd en geven een meerwaarde aan het vertrouwen in je zaak. En Google hecht daar ook belang aan. Je hebt Google nu flink geholpen om een goede taak te vervullen als iemand op zoek is naar jouw zaak. Je mag gerust regelmatig berichten en foto’s plaatsen. Google houdt van informatie structureren en als je Google daarmee helpt, dat zal Google je belonen in de zoekresultaten.

Meer tips en aan de slag met je digitale transformatie?

Wil je nog meer tips? Volg dan deze blog van Ga Digitaal, volg Ga Digitaal op Facebook of nog gemakkelijker: zoek Frederik De Wachter op Linkedin of Facebook en zeg “ja Fred, gimme that eBook” in een berichjte en dan krijg je meteen het eBook én een aangename verrassing. Lezen is leuk, samen praten en kennis uitwisselen nog veel interessanter, en de geleerde zaken meteen implementeren levert het meeste op. Vooral in de digitale wereld waar je alles kan meten. Daarom organiseert Businezz Booster opleidingen waar je je Digitale Transformatie tijdens en na de opleiding meteen aanpakt. Wil je digitaal je Businezz boosten? Schrijf je dan hier in voor de volgende sessies.

Deze blogpost is onderdeel van de serie Digitale Transformatie waar je leert meer klanten vinden voor je zaak. Succes!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *