Digitale Transformatie. Wat is dat? Hoe begin ik eraan?

Op 7 februari geven wij in Watt the Firm een open avond seminarie over de digitale transformatie voor zelfstandigen en KMO’s van klein tot middelgroot. Want de digitalisering is niet meer weg te denken en heeft een grote impact op je leven, je zaak en je klanten. Je communicatie, je bedrijfsprocessen en je businessmodel veranderen. En de verwachtingen van je klanten ook.

Eerst leggen we even kort uit wat de digitale transformatie is. Als ik de vraag stel aan Google Home zegt mijn digitale assistente dit:

“Digitale transformatie is de integratie van digitale technologie in alle gebieden van de bedrijfsvoering, waardoor uw manier van werken fundamenteel verandert en u meer waarde aan klanten biedt.
Digitale transformatie is noodzakelijk voor alle bedrijven, van klein tot groot.”

Bedankt Google, dat vinden we een heel goede en bruikbare definitie. Waar vroeger een statische website of een overzicht van je bedrijf en product info nog voldeden, is dat nu voorbij. Je klanten communiceren digitaal, dus als je klanten wil vinden moet je actief zijn op digitale en sociale media. Bovendien zou het zonde zijn als je die digitale resultaten en conversie niet meet. En het gaat verder: we gebruiken al langer software om onze klanten, productie, voorraden, projecten, kassa’s, verkoop, betalingen enz…op te volgen. Maar nu verloopt dat idealiter in één gestroomlijnd geheel van verbonden processen en bijbehorende toepassingen. Daardoor kan je immers ook veel efficiënter samenwerken met je business partners, je klanten, je leveranciers of je logistieke partners. En dat leidt dan weer tot een betere service en schaalbare groei, die je kan meten en digitaal communiceren.

Omdat de digitale transformatie zo een grote impact heeft, volop aan de gang is en werkelijk alle facetten van ons leven en werk verandert, zegt het WEF dat we ons volop in de vierde industriële revolutie bevinden. Kortom, de digitalisering is alom aanwezig en heeft een impact op de manier van werken van alle beroepsgroepen, ook de zelfstandigen en kleine tot middelgrote KMO’s. Je kan ze dus beter onder handen nemen, in de plaats van ze te ondergaan. Zo kan je stap voor stap efficiënter worden, meer inzichten verkrijgen, groeien en meer tijd vrijmaken voor belangrijker zaken.

Je mag de digitale transformatie, net zoals je bedrijf en je bedrijfsprocessen, gerust zien als
één digitale ketting. En zoals je weet is de ketting zo sterk als de zwakste schakel.

Hoe begin je aan de digitale transformatie
Zorg ervoor dat je stap voor stap vooruit gaat. Maak een oplijsting van je sterke digitale punten en je uitdagingen. Kijk bij de uitdagingen welke dringend zijn of kunnen zorgen voor een duidelijke meerwaarde. Zo start je met concrete stappen waar je onmiddellijk resultaten mee boekt. En laat je vooral niet ontmoedigen: de digitalisering biedt grote voordelen. We zien elke dag prachtige KMO’s die goed draaien maar waar de digitalisering nog moet beginnen of waar nog grote meerwaarden kunnen geboekt worden. Die hebben een groot potentieel aan groei.

Eén digitale ketting
Je mag de digitale transformatie, net zoals je bedrijf en je bedrijfsprocessen, gerust zien als één digitale ketting. En zoals je weet is de ketting zo sterk als de zwakste schakel. Tegelijk is die ketting over de hele lijn verbonden, en dus kan de digitalisering van bv. je interne bedrijfsproces zorgen voor een automatisering van de communicatie met je klanten of leveranciers. En dat zal leiden tot een betere, snellere service. Die kan je opvolgen, meten en digitaal communiceren waardoor je aantal klanten groeit. En door je digitalisering ben je beter voorbereid om te schalen en dus die groei te ondersteunen. We overlopen samen enkele schakels.

De Digitale Transformatie is als één ketting die over de hele lijn verbonden is, zo kan de digitalisering van interne bedrijfsprocessen leiden tot betere communicatie, dienstverlening, klantenwerving en schaalbare groei.

Je online marketing en communicatie
We hoeven er geen tekening bij te maken dat onze manier van communiceren door het internet en de smartphone radicaal veranderd is. Als je nog twijfelt of wil mee zijn kijk dan naar je kinderen of de jeugd, naar nieuwe spelers zoals Snapchat, of het succes van Facebook ‘s copycat Instagram, of naar de revival van Linkedin of de populatireit van YouTube en de influencers. De millenials van weleer worden de klanten en managers van vandaag. We zien de de impact van digitale communicatie en de smartphone dan ook nog elke dag toenemen.

Eén ding verandert niet: het belang van goede communicatie om bijvoorbeeld klanten te winnen. Kennis, ervaring en succesverhalen delen zijn nog even belangrijk als de mond-op-mond reclame van vroeger. Maar nu kan je bovendien de impact en de conversie meten en zo leren hoe je goed inspeelt op je doelgroep en hun customer journey:

  1. Nood: hij ontdekt wat ie nodig heeft
  2. Exploratie: zoekt de mogelijke oplossingen
  3. Beslist: gaat voor de aankoop
  4. Gebruikt: hier krijg je enorm waardevolle feedback, kan de klant je aanbevelen én een ambassadeurschap worden voor je merk

Leef je heel goed in in de customer journey van je klant en leer zo wie hij is, waar en hoe hij over zaken beslist en welk digitaal kanaal het beste geschikt is voor de opeenvolgende fasen. En vervolgens map je die op je beschikbare digitale kanalen: je website, sociale media, online advertenties, mailings, apps en creatieve ideeën. Er zijn gelukkig goede tools om die communicatie te plannen, organiseren, op te volgen en te meten. Doen, testen, meten en bijsturen is de boodschap.

Een digitale strategie die je versterkt
Het is belangrijk dat je digitale transformatie je zaak verder laat uitmunten in waar je goed in bent. Elk bedrijf is uniek en weet zich te onderscheiden door zijn specialiteit, ervaring en mensen. Je kent je klanten en hun vereisten als geen ander en speelt daar op in. Met de communicatie hierboven kan je dit wereldkundig maken en zo nieuwe klanten aantrekken. Met de bedrijfsprocessen hieronder kan je het serviceniveau en de kwaliteit versterken, en zo nog beter worden in je segment. Vooral in de concurrentie met grotere online spelers is het belangrijk om je troeven zoals lokale aanwezigheid en de mensen achter de service in de verf te zetten. In onze eerste blogpost gaven we met de webwinkels een mooi voorbeeld van het belang om je te onderscheiden van de Alibaba’s, Amazon’s en Bol.com’s van deze wereld.

Je bedrijfsprocessen
Een goede automatisering van je bedrijfsprocessen is cruciaal, dat weten we allemaal. Daarom werken we met software die onze documenten digitaliseert, communicatie centraliseert, taken opvolgt en processen of machines aanstuurt. Die software en apps blijven razendsnel evolueren en vandaag zien we een nieuwe generatie van toepassingen ontstaan die tegelijk de grotere ERP spelers uitdagen én voor de kleinere KMO’s bereikbaar zijn. Met enige trots zien we nieuwe Belgische startups ontstaan die de markt aan een indrukwekkend snelheid veroveren om 3 redenen:

  1. ze combineren meerdere processen zoals klantenopvolging (CRM), projectmanagement, facturatie en communicatie waardoor je met één tool een groot deel van je workflow automatiseert.
  2. deze generatie toepassingen zijn heel gebruiksvriendelijk. Een opleiding gaat snel of hoeft in sommige gevallen zelfs niet
  3. deze apps zijn heel open en gemakkelijk te verbinden met andere toepassingen. In de plaats van zelf alles te willen ontwikkelen hebben ze API ’s, poorten naar andere toepassingen
  4. Zo heeft het Gentse TeamLeader zelfs een hele marktplaats vol partner applicaties met wie je eenvoudig kan verbinden. Ga gerust een kijken op die marktplaats, want het is tegelijk ook een heel interessante leerschool om te ontdekken welke apps er bestaan en hoe je verder delen van je bedrijfsproces kan automatiseren.

Verandering omarmen
Waar vroeger bijvoorbeeld de muziekindustrie, de media of de reissector snel veranderden, geldt dit nu voor alle beroepen. De schaal en de snelheid van de verandering is enorm. En naast de digitale communicatie, software en workflows, veranderen ook de fysieke processen omdat die nu gemonitord worden door sensoren, verbonden worden door het IoT (Internet of Things) of uitgevoerd worden door robots. Hierdoor zijn alle beroepsgroepen en sectoren onderhevig aan de digitale transformatie. En dus kan je je organisatie beter voorbereiden op een constante verandering. De feedback, reviews en ideeën die je van je klanten en consumenten krijgt zijn bijvoorbeeld heel interessante input voor het verder verbeteren van je processen. Je partners, leveranciers en software aanbieders zijn ook in volle transformatie en je kan mee met hen veranderen zodra er nieuwe apps of slimme vormen van samenwerking opduiken.

Een goede stap naar de voorbereiding van je transformatie is je team. Hoe langer hoe meer evolueren de millennials en de digital natives naar de jonge klanten, werknemers en managers van vandaag. Het is voor een bedrijf goed om de kennis en goesting om digitaal te evolueren in huis te halen. Zij kunnen mee de teams vormen die de technologie trends graag volgen, uitproberen, implementeren en zo mee aan uw digitale ketting bouwen.

De toekomst
Vermits de technologie snel evolueert, kijk je best niet alleen naar vandaag, maar ook naar morgen en overmorgen. Een belangrijk onderdeel van de digitale transformatie is je voorbereiden op de toekomst. Welke impact gaan de huidige en toekomstige technologie trends hebben op jouw sector en je businessmodel? Welke rol zullen data bijvoorbeeld spelen? Data lopen als een verbindende kracht door heel je digitale ketting en worden dus een fundament van je digitale bedrijf. Neem data dus mee als een essentieel onderdeel van elke oefening of verandering in je businessmodel. Andere belangrijke trends zijn de smartphone en zijn apps, het IoT (Internet of Things), de cloud, de spraak interface, virtual of augmented reality (VR of AR), robots en artificiële intelligentie. Als je denkt dat je nog niet met deze technologieën te maken hebt, kijk dan even naar je smartphone. Die zit er vol van. En in 2019 zullen er 2,5 miljard mensen rondlopen met al deze technologie in hun broekzak.

Het is dus zinvol om te onderzoeken of en hoe deze technologieën jouw sector ingrijpend veranderen. Vervolgens kan je met die ideeën aan de slag om uit te stippelen hoe jij je verder kan specialiseren, hoe je nog meer kan uitmunten in klantenservice of met wie je samen sterker kan worden. Je hebt alvast het voordeel dat andere bedrijven en sectoren al door deze verandering gegaan zijn. En in andere landen zoals de V.S en China zijn deze transformaties al vroeger aan de gang.

Ben je overweldigd door al die nieuwe technologie? Dat is begrijpelijk. Maar je staat niet alleen. En als je je stap voor stap informeert of laat adviseren, is de digitale transformatie gegarandeerd een leerrijke en waardevolle vooruitgang. Technologie is er niet om de mens uit te schakelen, maar net om het menselijke aspect in de bedrijfsvoering belangrijker te maken. Ja, er gaan jobs verdwijnen omdat het routine taken zijn die steeds beter vervangen zijn kunnen worden door software, robots of algoritmes. Maar tegelijk heeft de mens vaardigheden die door de computer moeilijk of niet kunnen geëvenaard worden, zoals inzicht, verbanden zien, leiden, inlevingsvermogen en emoties. En dus gaan die jobs en taken belangrijker worden.

Wil je meer te weten komen over de digitalisering? Luisteren naar tips en tricks? Interessante voorbeelden en cases zien? Netwerken met andere ondernemers die de uitdaging willen aangaan?

Op donderdag 7 februari organiseren wij in Watt the Firms een open avond seminarie met praktische tips van en voor ondernemers. Ontdek hier het programma en schrijf je hier in.

Leave a Reply

Your email address will not be published.